Venerdì 22 novembre | Friday, November 22nd
h. 9.30-11.15
AULA 1| Network Global Women’s Cinema /2: Cultural Technologies and Imaginaries
Chair|Modera: Ilaria A. De Pascalis (Università Roma Tre, IT)
- Giulia Colaizzi (University of Valencia, ES) The Partial Gaze: Multiplicity and Discontinuity in the Cinema of Mar Coll
- Sabrina Vellucci (Università Roma Tre, IT) Adapting the Neo-Segregation Narrative for the Screen: Mudboundby Hillary Jordan (2008) and Dee Rees (2017)
- Eliza Anna Delveroudi (University of Crete, GR) Travels to a Consolating Past through Super8 mm: Stella Theodorakis, Amnesia Diaries
- Nasim Ghazizadeh (independent researcher) The Open Windows to Reality. Documentaries by Iranian Women Filmmakers
AULA 3 | Le donne nella televisione contemporanea
Chair|Modera: Elisa Giomi (Università Roma Tre, IT)
- Marta Perrotta (Università Roma Tre, IT) Mistress of Photography. Le pratiche di produzione e le sfide dello storytelling in un docu-talent show
- Luca Bandirali (Università del Salento, IT) What/If, se una notte d’inverno una viaggiatrice. Un caso “chiuso” di Heroine’s Journey
- Marga Carnicé Mur (Pompeu Fabra University, ES), Maria Adell Carmona (ESCAC, ES) “Seriously Women”. Creazione e rappresentazione del femminile nella nuova stagione della serial fiction
- Marta Rocchi (Università di Bologna, IT), Elisa Farinacci (Università di Bologna, IT) Shonda Rhimes e Shondaland
AULA 6 | Questioni di genere nel cinema sperimentale e nella videoarte
Chair|Modera: Marco Maria Gazzano (Università Roma Tre, IT)
- Marco Maria Gazzano (Università Roma Tre, IT) Video, Videa: la questione (antica) sul “genere” della videoarte
- Elena Marcheschi (Università degli Studi di Pisa, IT) Filare la pellicola, tessere la luce: i film sperimentali di Kayako Oki
- Mohammadjavad Hosseinkhani (Sapienza Università di Roma, IT) La figura femminile nella videoarte iraniana attraverso le opere delle artiste Ghazaleh Hedayat e Newsha Tavakolian
- Ornella Castiglione (Università degli Studi di Milano-Bicocca, IT) Sguardi femminili tra territori di confine: un’analisi di My letter to Pippa
h. 11.30-13.15
AULA 1 | Keynote Lecture, Lingzhen Wang (Brown University, US)
Chair|Modera: Ilaria A. De Pascalis (Università Roma Tre, IT)
Pausa pranzo | Lunch Break
h. 15.00-16.45
AULA 1 | Network Global Women’s Cinema /3: Women’s Cinema and Authorship
Chair|Modera: Enrico Carocci (Università Roma Tre, IT)
- Antonia Lant (NYU, US) Techniques of Reproduction in Feminist Art of the 1970s
- Maria Anita Stefanelli (Università Roma Tre, IT) “Stepping out of yourself” with Cheryl Dunye
- Uta Felten (Leipzig University, DE) Figures of Jealousy and Desire: From Marcel Proust to Chantal Akerman’s The Captive
- Rosanna Maule (Concordia University, CA) The Film Author as Producer: Jane Campion’s Top of the Lake
AULA 3 | Genealogie e archivi
Chair|Modera: Samantha Marenzi (Università Roma Tre, IT)
- Mirco Melanco (Università degli Studi di Padova, IT) Marcella Pedone fotografa e cineoperatrice a-politica
- Alma Mileto (Sapienza Università di Roma, IT) Immagini di lei. Dal testo all’archivio: il racconto femminile in Confini di Alina Marazzi e Gli anni di Sara Fgaier
- Alessandro Nardis (indipendente) Frances Taylor Patterson: una pioniera del Cinema
- Arianna Vergari (Università Roma Tre, IT) Possesso, riuso e sopravvivenza delle immagini nell’archivio di Antigone
AULA 6 | Autrici e narrazioni
Chair|Modera: Christian Uva (Università Roma Tre, IT)
- Farah Polato (Università degli Studi di Padova, IT) Le coreografie della memoria nella progettualità di Martina Melilli, artista e filmmaker
- Rinaldo Vignati (Università di Bologna, IT) “Much of my life goes irrelevantly on, in spite of larger events”. “Impegno” e frivolezza nei film di Nora Ephron
- Giuseppe Previtali (Università degli Studi di Bergamo, IT) We Don’t Need Another Final Girl: Horror contemporaneo e autorialità femminile
- Samuel Antichi (Sapienza Università di Roma, IT) Fictional Memoir: La ri-elaborazione dell’abuso sessuale in The Tale (2018) di Jennifer Fox
h. 17.00-18.45
AULA 3 | Methodologies: Addressing Contemporary Women’s Cinema
Chair|Modera: Lorenzo Marmo (Università Roma Tre, IT)
- Irem Inceoglu (Kadir Has University, TR) In Praise of Mundaneness: Empowered Women in Feminist Film Narrative
- Anna Petrus Pons (UIC Barcelona, ES) Aesthetic of Empathy in Pascale Ferran, Alice Rohrwacher and Carla Simón Films
- Giovanna Faleschini Lerner (Franklin & Marshall College, US) The Rohrwacher Brand: Celebrity, Slowness, and Women’s Cinema
AULA 6 | Cinema e media fra transnazionalismo e globalizzazione
Chair|Modera: Leonardo De Franceschi (Università Roma Tre, IT)
- Teresa Numerico (Università Roma Tre, IT) Il femminile nelle tecniche di analisi multimediale: discriminazione e pregiudizi di genere
- Dafne Franceschetti (Sapienza Università di Roma, IT) Tra mito, fiaba e femminismo. Il Mediterraneo delle donne del cinema
- Ilaria Puliti (University of Warwick, UK) Finding alternative girlhoods. Adolescenza e non conformità di genere nel cinema di Alice Rohrwacher e Céline Sciamma
- Nadia Kibout (artista) Cinema d’inclusione al femminile
AULA 7 | Technologies
Chair|Modera: Elio Ugenti (Università Roma Tre, IT)
- Siân Hunter (University of East Anglia, UK) Role-playing Intimacy: How Maria GentleWhispering’s ASMR Videos Use Technology to Bring the Human Touch
- Fran Apprich (independent researcher) We Gestate in Sound, Are Born into Sight – Cinema Gestated in Sight and Was Born into Sound
- Ylenia Olibet (Concordia University, CA) Emergent Distribution Strategies of Women’s Cinema’: Group Intervention Video’s (GIV) Streaming Platforms
- Lola Rémy (Concordia University, CA) ‘Yours in Sisterhood’: Rethinking the Feminist Archive
AULA 8 | Women Directors and Feminist Practices
Chair|Modera: Giuseppe Gatti (Università Roma Tre, IT)
- Alina Hernandez (independent researcher) Andrea Arnold and Écriture Feminine
- Ana Cabral Martins (ICS/University of Lisbon, PT) Rita Azevedo Gomes and the Essay Film
- Anzhelika Artyukh (Saint-Petersburg State Institute of Cinema and Television), Justin Wilmes (East Carolina University, US) Valeria Gai Germanika: Neo-Romantic Auteur for the 21st Century